• سه شنبه ١٧ بهمن ١٤٠٢-١٢:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٢٧
در صحن شورا تصویب شد

افزایش 5 درصدی عوارض حفظ و گسترش فضای سبز

در جریان دویست و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اكولوژیک درختان، مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن با موافقت اعضاء، افزایش 5 درصدی عوارض قطع اشجار، مصوب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اكولوژیک درختان» در دویست و چهاردهمین جلسه علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت. 
 
ابتدا مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، مقرر شد عوارض حفظ و گسترش فضای سبز به میزان 15 درصد افزایش یابد. 
 
مهدی چمران، رئیس شورا در تکمیل اظهارات عباسی در خصوص نرخ عوارض به میزان مطرح شده، توضیح داد: سال گذشته قار بر این بود میزان افزایش به دلیل بالا بون نرخ‌ها، 5 درصد بیشتر نباشد. اما با توجه به گرانی‌ها و مبلغی که دریافت می‌شود؛ سازمان بوستان‌ها موظف است به منظور گسترش فضای سبز، زمین‌هایی را خریداری و تبدیل به باغ کند. به ویژه در محله‌هایی که با کمبود فضای سبز مواجه هستیم و نیز با توجه به تورم 38 درصدی، پیشنهاد کمیسیون افزایش 15 درصدی بوده است. 
 
سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورا ضمن اعلام مخالفت خود با میزان پیشنهادی افزایش عوارض کمیسیون، اظهار داشت: سال گذشته قرار شد ستونی به لوایح اضافه شده و مبلغ سال قبل هم جهت مقایسه درج شود که این کار متأسفانه انجام نشده است. از سوی دیگر با وجود افزایش بسیار تورم، باز هم 15 درصد بای منازل بسیار بالاست. لذا پیشنهاد می‌شود این میزان به 10 درصد کاهش یابد. 
 
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در قالب پیشنهادی عنوان کرد: ضریب ارزش اکولوژیک تغییر نکرده و باقی موارد نیز بیش از 10 درصد افزایش نداشته باشند. چرا که همانطور که می‌دانید عوارض مربوط به قطع درختان، جهش فوق‌العاده‌ای داشته است.
 
میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در تکمیل توضیحات مطرح شده در این باره بیان کرد: استدلالی که در خصوص افزایش عوارض مطرح می‌شود این است که گفته می‌شود اگر این افزایش صورت نگیرد؛ به مثابه فنر فشرده‌ای خواهد بود که در آینده با افزایش بسیار بالای ناگهانی مواجه خواهیم بود. 
 
چمران در پاسخ به اظهارات مظفر تأکید کرد: این اقدام جنبه بازدارندگی داشته و با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد. یعنی این کار با هدف جلوگیری از قطع درختان انجام می‌شود و باید جریمه آن به حدی سنگین باشد که کسی به قطع درختان نیندیشد. با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان درخت قطع شده را احیا کرد. چنن تصور نشود که با کاهش عوارض باعث خدمت به مردم می‌شود، چنین نیست، بازدارندگی با خدمت رسانی متفاوت است. 
 
مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، ضمن مخالفت با افزایش 15 درصدی خواستار کاهش نرخ آن به 5 درصد شده و پیشنهاد داد این افزایش تنها در موارد استثناء مانند آنچه در خیابان ولیعصر رخ داد؛ اعمال شود. 
 
چمران در پاسخ به درخواست بابایی تصریح کرد: قوانین ما به گونه‌ای باشد که کسی به خود جرات خشکاندن و از بین بردن درختان را به دلیل منافع شخصی ندهد؛ چرا که قطع دررختان به منزله قتل یک انسان است. بنابراین باید بازدارندگی لازم در این زمینه صورت بگیرد. 
 
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه درختان طول عمر مشخصی دارند، به ویژه درختان میوه که طول عمر کوتاه‌تری دارند؛ در قالب پیشنهادی اظهار داشت: هر درختی بعد از پایان عمرش، خشک شده واز بین می‌رود. مسئله‌ای که دغدغه‌ بسیاری از شهروندان بوده و سبب جریمه شدن آن‌ها می‌شود. به این معنا که اگر عمر درختی به طور طبیعی تمام شده؛ دیگر شهروندی به سبب آن جریمه نشود. 
 
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص دیرکرد ارائه لوایح از سوی شهرداری بار دیگر تذکر داده و خواستار تعجیل و تجدیدنظر این سازمان در این باره شد. 
 
این لایحه در نهایت پیشنهاد افزایش 5 درصدی عوارض حفظ و گسترش فضای سبز  با اکثریت آرای موافق اعضاء به تصویب رسید. 
 
کد خبر:5-214

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: